جستجو

گنبد آجری آرامگاه شیخ نجم‌الدین کبری

 

 

 

گنبد آجری آرامگاه شیخ نجم‌الدین کبری و سلطان علی

سلطان علی بیلن نجم‌الدین کبری‌-نینگ کوممه‌تی

ییغنان هم ترجمه یازان: یاشار نیازی

شرکت گردشگری مارقوش

 

گنبد آجری سلطان علی و شیخ نجم‌الدین کبری‌

 

گنبد آجری سلطان علی و شیخ نجم‌الدین کبری‌

نجم‌الدین کبری‌نینگ وه سلطان علی‌نگ کوممه‌تی کؤنه‌اورگنچ شأهرینینگ چأکلرینده یرلشیأر وه اونونگ داشینی اولی قونام‌چیلیق گورشاپ آلیار.

بینا‌نینگ قورلان واغتینی هنرمند‌لر ۱۱-۱۲ عصرلارا دگیشلی حساپلایار‌لار.

کؤنه‌اورگنجینگ بینالارینینگ ایچینده نجم‌الدین کبری‌نینگ وه سلطان علی‌نگ کوممه‌تی حاص گیچکیرأک قورلوشدیر. حأضرکی واغتدا بینانینگ دورقی تأزه‌لندی وه اول بو یادیگأرلیک‌لر توپومینینگ مرجن دأنه‌لرینینگ بیری بولوپ دوریأر.

 

گنبد آجری سلطان علی و شیخ نجم‌الدین کبری‌

گنبد آجری سلطان علی و شیخ نجم‌الدین کبری‌

 

بررسی اشتراکات تاریخ ترکمن‌ها با ایران

برخی آثار تاریخی حیرت‌انگیزی در شهر قدیمی «کهنه اورگنج» وجود دارند که بیشتر آنها در دوره عباسی ساخته شده و قسمتی از آنها هم در دوران سلجوقیان. تعداد این بناهای تاریخی که بیشتر آرامگاه بزرگان و نامداران می‌باشند بالغ بر ۴۰ مورد می‌باشد.

بیشتر این بناهای تاریخی در میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده اند و یکی از معروف‌ترین آنها منتسب به آرامگاه شیخ “نجم‌الدین کبری” می‌باشد که بیشترین جاذبه توریستی را از علاقمندان اهل تصوف و عرفان به خود اختصاص داده است.

 

شیخ نجم‌الدین کبری

مؤسس سلسله «کبرویه» (۶۱۸ هـ. ق) و از مشاهیر علم عرفان و اکابر صوفیان قرن ششم و هفتم است.

برخی از شاگردان معروف این شیخ عالم «نجم الدین رازی» ، «مجد الدین بغدادی»، «سیف‌الدین باخزری» ، «سعد‌الدین حموی» و … را می‌توان نام برد. ایشان در طول مدت زندگی خود ۱۲ نفر را به شاگردی و مریدی پروراند که همگی آنان از اولیا و مشایخ شدند.

رسلان مراداوف (کارشناس ارشد سازمان میراث فرهنگی ترکمنستان)

در سال ۱۲۲۱ میلادی تازیان مغل به این سرزمین باستانی (کؤنه اورگنج) حمله کرده و آن را ویران نمودند و شیخ نجم‌الدین و برخی از مریدان او را که از نزدیکان و شا گردان محبوب او بودند را نیز به شهادت رساندند.

شیخ نجم الدین در حمله مغول‌ها به خوارزم کشته شد و آرامگاهش در منطقه تاریخی «کهنه اورگنج» استان «داش اغوز» که در شمال ترکمنستان می‌باشد، بنا گردید که هم‌اکنون محل زیارت زائران محلی و خارجی ترکمنستان محسوب می‌گردد.

مرقد آن بزرگوار به نوشته مورخان ترکمنستان در قرن ۱۴ میلادی بنیان‌گذاری شد و معماران آن دوره نهایت مهارت خود را در تزئین سنگ قبر شیخ به کار بردند.

ین کارشناس تاریخی میراث فرهنگی ترکمن تصریح کرده: مجموعه آرامگاه نجم الدین کبری متشکل از ۳ بنا به نام‌های آرامگاه: سلطان علی – پیریار ولی و جمیل جان که جوانترین شاگرد آن حضرت می‌باشند.

این مجموعه تاریخی در سال ۲۰۰۵ میلادی به فهرست میراث فرهنگی سازمان یونسکو رسما ثبت شده است.

 

آرامگاه شیخ نجم‌الدین کبری‌

 

آرامگاه شیخ نجم‌الدین کبری‌

به گفته کارشناس ترکمن: در ابتدای قرن سیزدهم مقبره فقط آرامگاهی کوچک که محل دفن حضرت نجم‌الدین کبری بوده و با گذشت تقریبا ۱۰۰ سال از آن فرماندار «قتلق تیمور» ۲ اتاق جانبی و پتی و دکوراسیون به مقبره و کنار ستون این آرامگاه احداث و اضافه نموده است.

گفتنی است که همایش بین‌‏المللی شیخ نجم‏‌الدین کبری در سال ۱۳۸۰ به همت رایزنی فرهنگی سفارت ایران در عشق‏‌آباد با حضور تعداد زیاد از محققان و دانشمندان ایرانی، ترکمنی و خارجی برگزار شد و ده‌ها مقاله محققین ایرانی و خارجی در مورد ابعاد مختلف زندگی و خلاقیت آن حضرت نیز در قالب مجموعه آثاری در مورد نجم الدین کبری به زبان‌های فارسی، روسی و ترکمنی منتشر شده است.

 

زندگینامه شیخ نجم الین کبری

احمدبن عمربن محمد خیوقی خوارزمی کنیه ابوالجناب و ملقب به نجم‌‏الدین و طامةالکبری و معروف به شیخ نجم‏‌الدین کبری مؤسس سلسله کبرویه و از صوفیان قرن ششم و هفتم هجری است.

وی خرقه اصل از اسماعیل قصری گرفته است و به شیخ نجم الدین کبری لقب طامةالکبری و شیخ ولی تراش نیز داده‌اند.

شاگردان و خلفای شیخ نجم الدین کبری از قبیل، شیخ فریدالدین عطار، باباکمال جندی، شیخ رضی الدین علی لالا، شیخ سعدالدین محمد حمویی، شیخ نجم الدین رازی، مجدالدین بغدادی و بهاء ولد از اعاظم طریقه کبراویه و بزرگان دیگر همه از شاگردان و مریدان این شیخ می‌باشند.

آرامگاه شیخ نجم‌الدین کبری‌

 

آرامگاه شیخ نجم‌الدین کبری‌

وی توانست با کمک شاگردانش در مقابل سلسله سهروردیه در مغرب، سلسله کبرویه را در مشرق بنا کند و دامنه تعلیماتش را از خراسان و ماوراءالنهر تا شام و آسیاى صغیر گسترش دهد.

 

منبع:

مارقوش ترکمن صحرا
شرکت بازرگانی و گردشگری
www.margush.ir

گنبد کاووس – پاساژ شهرداری، واحد ۱۲
Tel: 0172 – 222 12 28
TelFax: 0172 – 229 14 49
Mobile: 0939 229 14 49

استفاده از مطالب سایت با قید منبع مانعی ندارد.

 

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید