جستجو

عبدالغفار گلدي‌نژاد/ نوازنده قيجاق – مدرّس

عبدالغفار گلدي نژاد فرزند محمد گلدي در بيستم مهر ماه سال 1336 در شهرستان گنبد كاوس بدنيا آمد و مقاطع مختلف تحصيلي را با اخذ مدرك ديپلم ادبي در اين شهر به پايان برد.

ايشان از سال 1357 با تشويق خانواده و دوستان به طور جدي به فراگيري موسيقي (دوتار) پرداخت. ابتدا نواختن دوتار را از اقاي عبدالحكيم كُر شروع كرد. بعد از يكسال به يادگيري قيجاق پرداخت. ابتدا نزد اساتيدي چون استاد اراز محمد كلته و رحمان قليچ يمودي شاگردي كرد. پس از آن به منظور يادگيري اصولي ساز قيجاق در سال 1363 به مدت سه ماه به كشور تركمنستان سفر كرده و نزد استاتيدي همچون صفر قلي ايشانقلي و استاد عطا آولي و خدر مرد نياز به يادگيري قيجاق همت گماشت.

در بازگشت همكاري خود را با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي گنبد كاووس آغاز كرده و در سال 1367 گروه موسيقي «مختومقلي» را تشكيل داد و با برپايي كلاس‌هايي به آموزش موسيقي به جوانان علاقمند مشغول شد. اين همكاري تاكنون ادامه دارد.

وي انگيزه خود را از انتخاب اين رشته هنري، بازگشت به اصل جوهري خويش، يادگيري موسيقي اصيل و آموزش و اشاعه آن بين جوانان به منظور جلوگيري از تهاجم فرهنگي و موسيقي مبتذل عنوان مي‌كند.

او در طول مدت فعاليت‌ هنري خود در جشنواره‌هاي مختلف هنري شركت فعّال داشته و عناويني نيز كسب كرده است. اهم فعاليت‌هاي وي:

- شركت در چهارمين جشنواره موسيقي دهه فجر سال 1367- تهران

- كسب عنوان «گروه برگزيده» در جشنواره پنجم موسيقي فجر و دريافت 15 سكه بهار آزادي و ديپلم افتخار و لوح زرّين 1368 - تهران

- دريافت لوح تقدير و جايزه در جشنواره‌هاي موسيقي فجر در سال‌هاي 69-70-71-72-73. تهران

- شركت در جشنواره‌هاي استاني ومنطقه‌اي و كسب عناوين در سال 76-78-79.

ايشان از سال 1379 با تشكيل انجمن موسيقي تركمن (نظرلي محجوبي) عضو هيئت مديرة انجمن بوده و به آموزش دوتار مشغول است.

 

سایت نسب‌شناسی طوایف ترکمن

www.Shejere.com

استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید